معرفی رشته کامپیوتر

رشته کامپیوتر یکی از کاربردی ترین رشته های دنیا است که روز به روز اهمیت و نقش آن در زندگی انسان بیشتر می شود:::

معرفی

رشته کامپیوتر یکی از کاربردی ترین رشته های دنیا است که روز به روز اهمیت و نقش آن در زندگی انسان بیشتر می شود.

انسان با استفاده از کامپیوتر توانسته محدودیت های فیزیکی و ذهنی خودش را پشت سر بگذارد و با ایجاد دستگاه های کامپیوتری سرعت رشد و پیشرفت در زمینه های مختلف را بسیار افزایش دهد. جمله معروفی در این باره وجود دارد که می گوید انسان باید بیاندیشد و کامپیوتر باید کار کند و این شعار امروزه تجلی یافته و انسان بیشتر امور خود را با استفاده از کامپیوتر انجام می دهد.

رشته کامپیوتر مانند دیگر نقاط دنیا به عنوان یکی از پرطرفدار ترین رشته های دانشگاهی شناخته می شود و سالانه افراد زیادی این رشته را برای تحصیل انتخاب می کنند.

خوشبختانه در کشور ما امکان ادامه تحصیل رشته کامپیوتر تا سطح دکترا وجود دارد و دانشجویان می توانند بدون دغدغه تحصیلات خود را تا مقاطع بالا ادامه دهند.

گرایش های رشته کامپیوتر در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش سخت افزار و نرم افزار است که دانشجو می تواند با توجه به علاقه نسبت به انتخاب هر کدام اقدام کند. رشته سخت افزار همان طور که نام آن نیز مشخص است مربوط به قسمت های فیزیکی کامپیوتر بوده که با چشم دیده و با دست لمس می شود.

سخت افزار کامپیوتر تشکیل شده از قطعات مختلفی مانند مادربرد، رم، هارد، سی پی یو و دیگر قسمت های مختلف است که دانشجو در طول مدت تحصیل علاوه بر آشنایی با این قسمت ها با فناوری و تکنولوژی ساخت آن ها نیز آشنا می شود.

گرایش دوم رشته کامپیوتر نرم افزار است که مربوط به برنامه های مختلفی است که روی کامپیوتر نصب می شود. دانشجو در طول مدت تحصیل رشته کارشناسی نرم افزار با انواع برنامه ها و نحوه کار کردن با آن ها آشنا می شود و علاوه بر آن اصول برنامه نویسی که یکی از مهم ترین مباحث رشته کامپیوتر محسوب می شود را آموزش می بینید.

در واقع گرایش کارشناسی نرم افزار کامپیوتر تمام مباحث کلی کامپیوتر را به صورت جامع در بر می گیرد و دانشجو می تواند در مقاطع بعدی به صورتی تخصصی تر ادامه تحصیل دهد.

گرایش های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته کامپیوتر

نرم افزار

 همان طور که نرم افزار یکی از گرایش های کارشناسی محسوب می شود دانشجو می تواند این گرایش را در مقطع کارشناسی ارشد نیز ادامه دهد. در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو برنامه نویسی را به صورت پیشرفته یاد می گیرد و با پایگاه داده های پیشرفته، الگوریتم های پردازش موازی، سیستم عامل های متنوع و دیگر برنامه های کاربردی در حوزه نرم افزار آشنا می شود.

معماری کامپیوتر

 معماری کامپیوتر یکی از گرایش هایی است که تقریباً ادامه راه گرایش سخت افزار بوده و دانشجو در مقطع ارشد با معماری های مختلف کامپیوتر، ابر رایانه ها، شبکه های گسترده و طراحی سخت افزار سیستم های کامپیوتری پیشرفته آشنا می شوند.

هوش مصنوعی

گرایش هوش مصنوعی یکی از مهم ترین و جذاب ترین گرایش های رشته کامپیوتری است که امروزه اهمیت استفاده از آن در زمینه های مختلف بسیار بیشتر شده است. هوش مصنوعی قادر است در زمان هایی که نیاز به فکر کردن وجود دارد به جای انسان بهترین تصمیم را گرفته و روند سرعت کار را افزایش دهد. دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد گرایش هوش مصنوعی عناوین مهمی مانند شبکه های عصبی، هوش مصنوعی، پردازش تصویر، منطق فازی و دیگر عناوین مهم در زمینه هوش مصنوعی را فرا می گیرند.

الگوریتم و محاسبات

گرایش الگوریتم و محاسبات در سال های اخیر ایجاد شده و تقریباً رشته جدیدی در حوزه کامپیوتر محسوب می شود. می دانیم که یکی از کارهای مهم کامپیوتر الگوریتم و محاسبات مختلف است که بخاطر اهمیت زیاد این موضوع اقدام به راه اندازی یک گرایش ویژه این مبحث شده که دانشجو می تواند ریاضیات پیشرفته کامپیوتری و الگوریتم های پیشرفته محاسباتی را به خوبی فرا گیرد.

در حال حاضر رشته کامپیوتر در مقطع دکتری شامل چهار رشته نرم افزار و الگوریتم محاسبات، هوش مصنوعی و معماری سیستم های کامپیوتری می شود.

بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر

همان طور که در بالا نیز گفته شد بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر بسیار فراگیر بوده و امروزه در تمام قسمت های مختلف جامعه از امور کامپیوتری استفاده می شود به این منظور، نیاز به افراد تحصیل کرده در این رشته به شدت احساس می شود.

فارغ التحصیلان گرایش نرم افزار می توانند در اداره های مختلف برای قسمت پشتیبانی و خدمات کامپیوتری اداره استخدام شوند. حتی بانک ها نیز به منظور تصدی امور بانکی یکی از رشته هایی که به صورت دائم جذب می کنند رشته کامپیوتر گرایش نرم افزار است. فارغ التحصیل گرایش نرم افزار می تواند اقدام به تأسیس شرکت کرده و طراحی وب سایت، نرم افزار های موبایل، برنامه های کامپیوتری خدمات مختلفی را ارائه دهد که در حال حاضر متقاضی زیادی دارد.

فارغ التحصیلان گرایش سخت افزار کامپیوتر می توانند به عنوان پشتیبان فنی در اداره های گوناگون استخدام شوند و علاوه بر آن با تحصیل در مقاطع بالاتر در انجام کارهای تحقیقاتی به منظور طراحی و گسترش سیستم های کامپیوتری و شبکه های پیشرفته جدید فعالیت کنند.

حتی افرادی که در مقاطع کاردانی رشته کامپیوتر نیز تحصیل می کنند می توانند بعد از فارغ التحصیلی با انجام کارهای متفاوت در زمینه کامپیوتر امور مختلفی انجام دهند.

شرایط ورود به رشته کامپیوتر

خوشبختانه رشته کامپیوتر در مقاطع مختلف ایجاد شده و تقریباً تمام افراد می توانند به شیوه های گوناگون وارد این رشته شوند. دانش آموزان می توانند در هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش رشته کامپیوتر را انتخاب کرده و بعد از ورود به این رشته و کسب مدرک دیپلم برای مقاطع بالاتر در آموزشکده های فنی اقدام کنند.

راه دیگر تحصیل در مقطع دبیرستان و انتخاب رشته ریاضی است که دانش آموز می تواند بعد از کنکور و در زمان انتخاب رشته، رشته کامپیوتر را انتخاب کرده و وارد دانشگاه شود. پس از کسب مدرک کارشناسی دانش آموز می تواند در کنکور کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر شرکت کرده و در صورت قبولی در دانشگاه مورد نظر ادامه تحصیل دهد.

دروس امتحانی آزمون دکترا رشته کامپیوتر گرایش مهندسی نرم افزار و الگوریتم کامپیوتر:

  1. زبان انگلیسی
  2. استعداد تحصیلی
  3. ساختمان داده ها
  4. الگوریتم
  5. سیستم های عامل پیشرفته
  6. پایگاه های داده پیشرفته

دروس امتحانی آزمون دکترا رشته کامپیوتر گرایش معماری سیستم های سخت افزار رایانه ای:

  1. زبان انگلیسی
  2. استعداد تحصیلی
  3. مدار منطقی
  4. معماری کامپیوتر پیشرفته ۵_ VLSI پیشرفته

دروس امتحانی آزمون دکترا رشته کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی

  1. زبان انگلیسی
  2. استعداد تحصیلی
  3. ساختمان داده ها
  4. الگوریتم
  5. شناسایی آماری الگو
  6. یادگیری ماشین

نتیجه گیری نهایی:

اگر قصد دارید وارد رشته کامپیوتر شوید توجه کنید که باید در زمینه درس ریاضی و فیزیک قوی بود و قدرت آنالیز و حل مسائل خوبی داشته باشید

کامپیوتر یک علم لحظه ای است که مرتب به روز می شود و برای عقب نماندن لازم است مطالعه و تحقیقات مستمر داشت و برای این کار مهم ترین مبحث علاقه است که فرد بتواند با اشتیاق به یادگیری مطالب جدید بپردازد. به خاطر داشته باشید اگر واقعاً به کامپیوتر علاقه دارید در انتخاب آن شک نکنید. بازار کامپیوتر بسیار گسترده است و اگر فردی واقعاً علاقه و خلاقیت لازم را داشته باشد می تواند به جایگاه های خوبی از طریق این رشته دست پیدا کند.

تمامی حقوق متعلق به موسسه آموزش عالی روزبه می باشد